החינוך שלנו - אדם חברה וטבע כרמיאל

הכיתה כקבוצה

הכיתות הן קבוצות המונות עד 20 חניכים ושלושה עד חמישה מחנכים. "משפחה קטנה", שיש בה אחריות, שייכות ושותפות. הכיתה היא קבוצה חברתית שיש לה שם, הווי משותף, וחוויות – יוצאים יחד לסמינרים, טיולים, נפגשים לפעילות אחר הצהרים. בכיתה-קבוצה מתמודדים על השונות והייחודיות של כל חבר ויוצרים קשרים מעמיקים. החניכים צובעים, מעצבים ומנקים יחד את הכתה וכך היא הופכת לבית שני בשבילם. בכל בוקר, היום מתחיל ברבע שעה של "פתיחת יום" כיתתית, שבה מדברים על נושא אקטואלי מהחדשות, מספרים מה שלומי הבוקר או עוברים על סדר היום ועל המטרות שלנו לאותו יום.
חלק משמעותי מהתהליך הלימודי – יעשה בכיתה, כולל פרוייקטים משותפים, ועבודה בקבוצות קטנות. ברבים מהפרוייקטים והעבודות נהוג לקיים למידה אחד מהשני וגם "משוב עמיתים" – התייחסות לעבודות אחד של השני. בנוסף, חלק מהלמידה קורה בדיונים בתוך הכיתה, בו מביעים, עמדות, דעות, ודנים ביחד בבעיות שקשורות לנושא. הכיתה היא גם קבוצה חברתית, וגם קבוצה שלומדת ביחד.

Featured Video Play Icon

הכיתה כקבוצה

Featured Video Play Icon

הכיתות הן קבוצות המונות עד 20 חניכים ושלושה עד חמישה מחנכים. "משפחה קטנה", שיש בה אחריות, שייכות ושותפות. הכיתה היא קבוצה חברתית שיש לה שם, הווי משותף, וחוויות – יוצאים יחד לסמינרים, טיולים, נפגשים לפעילות אחר הצהרים. בכיתה-קבוצה מתמודדים על השונות והייחודיות של כל חבר ויוצרים קשרים מעמיקים. החניכים צובעים, מעצבים ומנקים יחד את הכתה וכך היא הופכת לבית שני בשבילם. בכל בוקר, היום מתחיל ברבע שעה של "פתיחת יום" כיתתית, שבה מדברים על נושא אקטואלי מהחדשות, מספרים מה שלומי הבוקר או עוברים על סדר היום ועל המטרות שלנו לאותו יום.
חלק משמעותי מהתהליך הלימודי – יעשה בכיתה, כולל פרוייקטים משותפים, ועבודה בקבוצות קטנות. ברבים מהפרוייקטים והעבודות נהוג לקיים למידה אחד מהשני וגם "משוב עמיתים" – התייחסות לעבודות אחד של השני. בנוסף, חלק מהלמידה קורה בדיונים בתוך הכיתה, בו מביעים, עמדות, דעות, ודנים ביחד בבעיות שקשורות לנושא. הכיתה היא גם קבוצה חברתית, וגם קבוצה שלומדת ביחד.

הקשר האישי מחנך – חניך

לכל כיתה צוות מחנכים המונה כ – 4 מחנכים. צוות הכיתה נמצא עם הכיתה לאורך כל השבוע ומלמד את רוב המקצועות והשעורים בכיתה. בין צוות המחנכים ובין החניכים נרקם קשר אישי. לכל חניך יש "מחנך אישי" אשר בונה יחד עם החניך תכנית אישית, נמצא בקשר רציף עם ההורים ומהווה כתובת לכל עניין ודבר.
צוות "אדם חברה וטבע" מורכב מאנשי חינוך בעלי ניסיון בתחום החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי. אנו דוגלים בחינוך דיאלוגי ובשיחה פתוחה, תוך שמירה על גבולות בריאים של התנהגות ויחסי אנוש. התהליך החינוכי הוא תהליך שנדרשים אליו לפחות שני צדדים פעילים – המחנך והחניך. הוא נוצר מתוך הדיאלוג בינם, הדורש רצון הדדי והשקעה.

הקשר האישי מחנך – חניך

לכל כיתה צוות מחנכים המונה כ – 4 מחנכים. צוות הכיתה נמצא עם הכיתה לאורך כל השבוע ומלמד את רוב המקצועות והשעורים בכיתה. בין צוות המחנכים ובין החניכים נרקם קשר אישי. לכל חניך יש "מחנך אישי" אשר בונה יחד עם החניך תכנית אישית, נמצא בקשר רציף עם ההורים ומהווה כתובת לכל עניין ודבר.
צוות "אדם חברה וטבע" מורכב מאנשי חינוך בעלי ניסיון בתחום החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי. אנו דוגלים בחינוך דיאלוגי ובשיחה פתוחה, תוך שמירה על גבולות בריאים של התנהגות ויחסי אנוש. התהליך החינוכי הוא תהליך שנדרשים אליו לפחות שני צדדים פעילים – המחנך והחניך. הוא נוצר מתוך הדיאלוג בינם, הדורש רצון הדדי והשקעה.

למידה מבוססת פרוייקטים

אופן למידה מרכזי בבית הספר הינו למידה מבוססת פרוייקטים (PBL). תכנית הלימודים נבנית כך שהחניכים עוברים דרך שאלות חקר ותכנים שונים על מנת ליצור תוצר שיענה על שאלה מרכזית אחת העומדת במרכז חומר הלימוד. התוצר יכול להיות מגוון ולרוב יכלול כמה אופני ביטוי. הפרוייקט הוא שמנחה את החניך בתהליך ובדרך נענות שאלות, עולות שאלות נוספות ונרכשות מיומנויות מגוונות (החל מחקר ועיבוד מידע, דרך בנייה בעץ, עיצוב גרפי, כתיבה יוצרת ועוד). הפרוייקטים מתחלקים לפרוייקטים גדולים (המתפרסים על פני רבעון או מחצית) וקטנים (בין שבועיים לחודש).
אופן למידה זה פותח בבית הספר לאורך שנים תוך למידה והשראה מהתנסויות קודמות כגון החינוך הקיבוצי, תפיסותיו של פאולו פריירה ורשת בתי הספר היי-טק-היי שהוקמה בשנת 2000 בסן דייגו, ארה"ב . משרד החינוך הכיר בשנת 2014 ב"אדם חברה וטבע" כבית ספר המשתתף בתכנית "חלוצי הערכה חלופית" ובשיטה זו כחלופה שוות ערך לבחינות הבגרות במקצועות הסטוריה וספרות. בשאר מקצועות הלימוד, הפרוייקטים מוכרים כחלק מהציון לתעודת הבגרות.

Featured Video Play Icon

למידה מבוססת פרוייקטים

Featured Video Play Icon

אופן למידה מרכזי בבית הספר הינו למידה מבוססת פרוייקטים (PBL). תכנית הלימודים נבנית כך שהחניכים עוברים דרך שאלות חקר ותכנים שונים על מנת ליצור תוצר שיענה על שאלה מרכזית אחת העומדת במרכז חומר הלימוד. התוצר יכול להיות מגוון ולרוב יכלול כמה אופני ביטוי. הפרוייקט הוא שמנחה את החניך בתהליך ובדרך נענות שאלות, עולות שאלות נוספות ונרכשות מיומנויות מגוונות (החל מחקר ועיבוד מידע, דרך בנייה בעץ, עיצוב גרפי, כתיבה יוצרת ועוד). הפרוייקטים מתחלקים לפרוייקטים גדולים (המתפרסים על פני רבעון או מחצית) וקטנים (בין שבועיים לחודש).
אופן למידה זה פותח בבית הספר לאורך שנים תוך למידה והשראה מהתנסויות קודמות כגון החינוך הקיבוצי, תפיסותיו של פאולו פריירה ורשת בתי הספר היי-טק-היי שהוקמה בשנת 2000 בסן דייגו, ארה"ב . משרד החינוך הכיר בשנת 2014 ב"אדם חברה וטבע" כבית ספר המשתתף בתכנית "חלוצי הערכה חלופית" ובשיטה זו כחלופה שוות ערך לבחינות הבגרות במקצועות הסטוריה וספרות. בשאר מקצועות הלימוד, הפרוייקטים מוכרים כחלק מהציון לתעודת הבגרות.

בחירה בין ענפים ותכנית אישית

לכל חניך נבנית תכנית אישית המותאמת לו, לצרכיו ולרצונותיו. התכנית נבנית בשיחה משותפת של החניך והמחנך. מטרת התכנית האישית היא להציב מטרות ויעדים לכל חניך בתחום האישי, החברתי, הרגשי והלימודי. על מנת לתת מענה בעת הצורך, ניתן סיוע אחרי שעות הלימודים והפניה לפעילות יחודית במהלך שעות הלימודים: קבוצות ספורט, אומנות פלסטית, מוסיקה, וכן הזמנה לפעילות חברתית אחרי שעות הלימודים ובמהלכן.
החניכים בוחרים אחת משלוש המגמות: אילוף וטיפול בכלבים, רכיבה, אילוף וטיפול בסוסים וטכנולוגיה בשירות האדם. אחת לשבוע מתקיים יום מגמה, הכולל למידה עיונית ותרגול מעשי. בהתאם לתכנית האישית שלהם ועל פי בחירותיהם במסלולים השונים ייגשו החניכים להסמכות הבאות: תעודת מאלף כלבים, תעודת מדריך רכיבה, תעודת בגרות עיונית, תעודת בגרות טכנולוגית.
פירוט נוסף ב"מסלולי לימוד".

בחירה בין ענפים ותכנית אישית

לכל חניך נבנית תכנית אישית המותאמת לו, לצרכיו ולרצונותיו. התכנית נבנית בשיחה משותפת של החניך והמחנך. מטרת התכנית האישית היא להציב מטרות ויעדים לכל חניך בתחום האישי, החברתי, הרגשי והלימודי. על מנת לתת מענה בעת הצורך, ניתן סיוע אחרי שעות הלימודים והפניה לפעילות יחודית במהלך שעות הלימודים: קבוצות ספורט, אומנות פלסטית, מוסיקה, וכן הזמנה לפעילות חברתית אחרי שעות הלימודים ובמהלכן.
החניכים בוחרים אחת משלוש המגמות: אילוף וטיפול בכלבים, רכיבה, אילוף וטיפול בסוסים וטכנולוגיה בשירות האדם. אחת לשבוע מתקיים יום מגמה, הכולל למידה עיונית ותרגול מעשי. בהתאם לתכנית האישית שלהם ועל פי בחירותיהם במסלולים השונים ייגשו החניכים להסמכות הבאות: תעודת מאלף כלבים, תעודת מדריך רכיבה, תעודת בגרות עיונית, תעודת בגרות טכנולוגית.
פירוט נוסף ב"מסלולי לימוד".