top of page
לוגו במע.png
קשר דיאלוגי.png

הקשר בין המחנכ.ת לחניכ.ה הוא חלק משמעותי בהתחנכות בבית למדע ועמדה. בקבוצת ג'ונגל חשבנו על מילים שמייצגות בעינינו את הקשר הזה וכתבנו בעקבותיהן על חוויות שיש לנו מהמפגש של חניכים ומחנכות.

כל חניכ.ה צילמה תמונה בעקבות הקטע וכך יצרנו קלפי מפגש שיכולים לשמש חניכות ומחנכים בשיחות אישיות.

הקשבה


כשמבקשים ממני לתאר את המפגש ביני לבין המחנכים בבית הספר - הקשבה היא המילה שקופצת ראשונה בתוך מערכת החינוך "הרגילה" המון פעמים שומעים, אך לא מקשיבים. דברים מתפספסים בשטף של פעילות וציונים. מורה לא מכיר, ותלמיד לא משקף מה מצבו. בבמ"ע גיליתי שלא כך צריך להיות. בשיחה כנה ופתוחה, מקום בטוח בטוח לדעותיי ורגשותיי, ישמעו את דבריי, יפנימו וידברו איתי "בגובה העיניים". בשיחה הזו אני לא "התלמידה" והם לא "המחנך". אלא יש שני אנשים עם ההצלחה והפחד, תמיד יש מישהו שיודע להכיל, לקבל, לשקף ולשאול את השאלות הקשות, שדורשות ממני יותר.

עינבל

הקשבה תמונה.jfif
אמון 2 תמונה.jfif

אמון


אמון בשבילי זה דבר חשוב מאוד, שיהיה בין אחד לשני. אני מרגישה את זה פה בבמ"ע. כשהייתי צריכה רגע לעצמי והמחנך האמין לי שאני באמת צריכה, ולא סתם אומרת את זה, הרגשתי שמאמינים לי וסומכים עליי. כשיש אמון אני מרגישה בקשר בנינו יותר רגוע ואפשר יותר לסמוך על אותו האדם.

שירה

סבלנות


בחרתי במילה סבלנות כי אני חושבת שצריך המון סבלנות בקשר ביני ובין מחנך. בפגש שהיה לי הרגשתי שיש למחנכת המון סבלנות אלי, לעומת מעט סבלנות וחוסר כוח שהיה לי. כשאני חושבת על סבלנות ועל אותו מפגש, אני יודעת שזה היה מאפשר לי יותר הבנה ואפשרות לתקשורת יותר טובה עם המחנכת.

ניקול

תמונה סבלנות 1.jfif

קשר


לדעתי קשר הוא הבסיס להכל, בין אם בבית ספר או לא. קשר הוא מה שיוצר את היכולת לדבר, להבין ולהכים את מי שמולך. בבית ספר, קשר בין מחנך לחניך יכול להכריע. אם הקשר לא טוב- החניך לא יוכל באמת להקשיב ולהעזר במחנך. הוא לא יוכל לקחת את המילים של המחנך וליישם אותן.

למשל, הקשר שלי עם המחנכת האישית שליי, הוא קשר חזק לפי דעתי. הקשר שלנו מאפשר לנו להתמודד ולעבור משברים וחוויות. יש בנינו כבוד. גם אם אני קוראת לה מעצבנת היא יודעת שזה לא אישי נגדה. אני שמחה שיכולתי ליצור קשר קשר, שמאפשר לי להיות אמיתית ולהעזר במחנכים. כשהקשר חזק, יש אין סוף אפשרויות למה שאפשר לעשות עם זה.

ענבר
 

אמון


אני חושבת שאמון זה הדבר הכי חשוב בין תלמיד למורה, או בין ילד לאמא. כי עם אמון אפשר לדעת שאתה יכול לסמוך על אדם אחר, שיש לך בו אמון. זה עוזר לך, בכל יום ויום, כי אתה יודע שאתה סומך על אותו אדם שסומך עליך, גם אם עובר עליו יום לא טוב. כי אמון ואמונה אלה הדברים שיחידים שיכולים להחזיק אדם בחיים, להלחם ולשרוד כל יום שעובר. כי אמונה זה אחד מהרגשות הכי טובים, חזקים ונפלאים שיש, עבור כל אחד ואחת.

אני יודע שהיו ביני לבין המחנך האישי שלי קצת בעיות ואי הבנות בזמן האחרון. אני יודע ובטוח כי גם הוא יודע שזה רק מחזק קשר, בין כל אדם ואדם. חילוקי דעות עוזרים לנו להבין מה האדם שיושב מולך מרגיש, ולכן אמון זה הדבר החשוב ביותר. אתה יכול לדעת שאפילו כשאתם רבים, אתם עדיין עם אמון ואמונה אחד לשני, ורק בזכות זה אתם רואים ומרגישים שהקשר רק הולך ומתחזק.

חי

תקשורת


תקשורת טובה גורמת לשיח מכבד ומקרב. כשיש תקשורת טובה אפשר להבין יותר טוב מה הצד השני רוצה. זה עוזר לתיאום ציפיות ולהגברת הרצון לעשות את העבודה.

תקשורת טובה מצריכה שיחה פנים מול פנים והסברה של הציפיות של האחד מהשני.

אבישג

 

שיתוף פעולה


החניכים והמחנכים משתפים יחד פעולה, על מנת שהחניכים יגשימו את עצמם ויתנו מעצמם כמה שהם יכולים.

הילה
 

סבלנות


בחרתי את המילה הזו כי הרבה פעמים אין לי סבלנות ואני צריכה שהאדם שאיתי יעזור לי ויהיה סבלני איתי, כי אני מאבדת סבלות, או כוחות, בשנייה.

היה פרוייקט שהייתי צריכה לכתוב על עצמי והרבה פעמים נתקעתי ולא הצלחתי, אז אחד המחנכים יש איתי איזה חצי שעה, הסביר ועזר בסבלנות, ולא וויתר לי.

רוני
 

כבוד


בחרתי במילה כבוד, כי אני חושבת שצריך להיות כבוד הדדי ביני לבין המחנכים. רק ככה, אי מבינה שהם מבינים אותי, ויודעים מה מפריע לי, ולא עושים דברים שהם יודעים שפוגעים בי ובכבוד שלי.

כבוד בעיני זה בעיקר הקשבה הדדית בין המחנכים ובין החניכים. להצליח לנהל שיחה בנועם, ולהראות אכפתיות והבנה, בין שני הצדדים, ולדעת גם להתפשר, לפעמים על משהו מסויים.

למשל, כשהתיישבתי לעבוד על הפרוייקט הזה, לא האמנתי שאני אצליח. יעל ואלישע, המחנכים שלי, כיבדו אותי בכך שהם האמינו בי שאני כן יכולה, ולא נתנו לי להתייאש ולוותר. הם החדירו בי המון מוטיבציה, וככה לדעתי הם כיבדו אותי ואני מכבדת אותם. כשאני מנסה ולא מוותרת זה מבחינתי כבוד.

אופל
 

אמון

האמון הוא כל כך חשוב בעיני מכיוון שהוא הבסיס של כמעט כל קשר שיש לי: עם החברים, המשפחה וכל מי שאכפת לי ממנו. אם האמון נשבר הקשר יכול להאבד. אחת הדוגמאות לאמון בחיים שלי הוא הקשר עם מי שהייתה המחנכת שלי כשהגעתי לארץ ולא הכרתי אף אחד, הייתי כל כך ביישנית שדיברתי עם המחנכת שלי כמעט כל הזמן והתייחסתי אליה כחברה.

ליילה

מאמץ


על מנת שיהיה קשר משמעותי ואמיתי בין המחנך לחניך, חייב להיות מאמץ משותף עליו. כדי ששני הצדדים ירגישו שהם עובדים יחד ומקדמים אחד את השני בדרך.

שחר

קשר


אני בחרתי במילה קשר, כי לדעתי חשוב שיהיה קשר חזק ומבוסס בין החניך למחנך. לשבת עם המחנך שלי לקפה בפארק, זה בעיני חשוב ואמיתי ונותן לי הרגשה מאוד טובה בקשר שלי איתו. בנסיון הקודם שלי בבית ספר אחר, הקשר היה של תלמיד ומורה, ופה מרגיש לי הקשר הרבה יותר אמיתי ומשמעותי.

דניאל

גבולות


יש הרבה גבולות בין חניכים למחנך, שלא תמיד מרגישים לי כמו הגבולות שאני הייתי בוחר.

אני צריך ללמוד לקבל יותר את הגבולות של המחנכים, ואולי להתגמש קצת על שלי.

פיליפ

אמונה


אמונה היא כמו אמון, אתה צריך לבנות אותה. אתה צריך לדעת במה אתה מאמין ובמה אתה בוטח. יש כאלה שיגידו שאמונה זה להאמין באלוהים, או בישו. אבל זה לא תמיד ככה. אמונה, זה יכול להיות כל מה שאתה רוצה שזה יהיה. בשביל להיות בקשר צריך אמון. צריך אמונה. בשביל להצליח צריך אמון בעצמך, צריך להאמין שאתה יכול. בשביל להגשים את החלומות שלך, אתה צריך להאמין שאתה תצליח. בקשר שלי עם המחנכים יש אמונה. כשאני נכשלת וכמעט מוותרת, הם מאמינים שאני יכולה לנצח. הם מאמינים בי.

אוריה

bottom of page